ExxonMobil brengt nieuwe Mobil GargoyleTM Arctic 68 NH Koelolie op de markt

Verbetert de systeemefficiëntie en beschermt ammoniakcompressoren in koelsystemen

• Mobil GargoyleTM Arctic 68 NH is ontworpen voor koeltechnische toepassingen op basis van ammoniak
  • Hoogwaardige koelolie biedt uitstekende prestaties bij lage temperaturen, lage volatiliteit en thermische stabiliteit
  • Nieuwe smeermiddelen komen tegemoet aan de groeiende behoefte aan koeltechnische toepassingen die gebruik maken van natuurlijke koelmiddelen

ExxonMobil lanceert zijn meest geavanceerde olie op basis van mineralen voor ammoniakcompressoren gebruikt in koelsystemen. Mobil GargoyleTM Arctic 68 NH is ontworpen om de efficiëntie van het systeem te helpen verbeteren. Daarnaast brengt de koelolie ook kostenvoordelen met zich mee voor industriële koelbedrijven.

ExxonMobil heeft Mobil Gargoyle Arctic 68 NH ontwikkeld om te voldoen aan het toenemende gebruik van ammoniak als natuurlijk koelmiddel. Deze nieuwe olie is ontworpen voor grote industriële zuiger- en roterende koelcompressoren die gebruikt worden voor het invriezen van levensmiddelen, koelopslag en maritieme toepassingen.

Dankzij zijn evenwichtige formule biedt Mobil Gargoyle Arctic 68 NH een ultieme prestatie in vergelijking met conventionele koeloliën op basis van mineralen. Deze olie brengt veel voordelen met zich mee waaronder langere olieverversingsintervallen, een betere oliestroom en prestaties bij uiteenlopende temperaturen.

Uitgebreide testen in laboratoria en op de testbank wijzen uit dat het nieuwe smeermiddel een goede oliestroom bij lage temperaturen en een effectieve olieretour van de verdamper vertoont, wat de efficiëntie van het hele systeem verbetert. Mobil Gargoyle Arctic 68 NH demonstreert ook uitstekende slijtagebescherming en stabiliteit bij extreme omstandigheden. Daarnaast verlengt de thermisch oxiderende stabiliteit en lage volatiliteit de levensduur van de olie, wat meteen ook een consistente prestatie verzekert.

"We gaan er van uit dat ammoniak in 2020 een van de belangrijkste industriële koelmiddelen zal zijn", aldus Rainer Lange, Mobil SHC brand supervisor bij ExxonMobil. “Ons nieuwe premium smeermiddel voor koelcompressoren komt niet alleen tegemoet aan deze groeiende behoefte, maar brengt ook extra voordelen met zich mee. Operators krijgen hierdoor namelijk een kosteneffectieve oplossing die tegelijkertijd ook hun systeemefficiëntie verbetert."

Mobil Gargoyle Arctic 68 NH is de nieuwste aanvulling op het ExxonMobil assortiment aan smeermiddelen voor koelcompressoren en -systemen. Deze nieuwe olie volgt de Mobil SHCTM Gargoyle 80 POE op, een synthetische olie voor CO2-koelsystemen die ExxonMobil in april 2016 lanceerde.

Voor meer informatie over de laatste nieuwe aanvulling op het ExxonMobil assortiment aan koelcompressorsmeermiddelen, klik hier.

Over ExxonMobil

ExxonMobil, het grootste internationale beursgenoteerde olie- en gasbedrijf, gebruikt technologie en innovatie om tegemoet te komen aan de groeiende energiebehoeften over de hele wereld. ExxonMobil beschikt over een toonaangevende voorraad aan grondstoffen en is een van 's werelds grootste geïntegreerde raffinaderijen, marketeers van aardolieproducten en chemische fabrikanten.

Opmerking voor de redactie

Zuigercompressoren gebruiken zuigers aangedreven met krukassen om gassen te leveren bij hoge druk. Deze compressoren worden niet enkel in koelinstallaties gebruikt, maar ook in gasleidingen, aardgasverwerkingsfabrieken en chemische fabrieken.

Valérie Tulkens Weber Shandwick Brussels