Mobil SHC™ 630 bespaart mijnbouwbedrijf meer dan $ 2,1 miljoen per jaar

Brandstofbesparing, hogere productiviteit en meer veiligheid dankzij geavanceerde synthetische olie

Donderdag 14 december 2017

• Mobil SHC™ 630 helpt dagbouwmijn om brandstofverbruik vrachtwagens met 5,5% te verlagen[1]
  • Hoogwaardig synthetisch smeermiddel verhoogt bedrijfstijd vrachtwagens met 326 uur
  • Hogere veiligheid door minder interactie tussen personeel en uitrusting

ExxonMobil heeft een dagbouwmijn in de VS geholpen meer dan $ 2,1 miljoen per jaar te besparen door over te stappen op Mobil SHC™ 630, zijn hoogwaardige synthetische transmissie- en lagerolie. Het smeermiddel heeft geholpen om de prestaties van bijna 50 CAT 793-vrachtwagens te optimaliseren, met brandstofbesparing, productiviteitswinst en meer veiligheid als resultaat.

De ingenieurs van ExxonMobil hebben met de mijn in Minnesota samengewerkt om een smeeroplossing te vinden die de prestaties van het differentiaal en de eindaandrijving van de vrachtwagens met een laadvermogen van 226 ton zou optimaliseren, vooral in koude temperaturen.

Vroeger gebruikte de mijn een conventionele minerale olie voor de smering van deze componenten. Toen de mijn echter overschakelde op nieuwe, geavanceerde CAT-trucks, werd de aandrijving zwaarder belast door het grotere motor- en laadvermogen. De olie kon de aandrijving minder goed beschermen, zodat deze sneller versleet en temperaturen tot wel 88 °C bereikte.

Het team van ExxonMobil raadde een test aan van het brandstofverbruik met Mobil SHC™ 630 in het differentiaal en de eindaandrijving. Deze geavanceerde olie is speciaal geformuleerd voor een superieure weerstand tegen hoge temperaturen en oxidatie en goede prestaties bij lage temperaturen. Ze beschermt de uitrusting uitstekend en verzekert een probleemloze werking.

Uit de test bleek dat Mobil SHC™ 630 de bedrijfstemperatuur van de aandrijving verlaagde en het brandstofverbruik met 5,5% verminderde. De betere bescherming hielp ook om het onderhoud te beperken, de kosten te verlagen en de veiligheid te vergroten, door de interacties tussen mens en machine met 326 uur te verminderen. Dankzij deze verbeteringen kon het bedrijf naar schatting meer dan $ 2,1 miljoen besparen.

"Dit voorbeeld toont opnieuw mooi aan dat de keuze van het juiste smeemiddel enorme besparingen kan opleveren en de productiviteit, veiligheid en bedrijfstijd kan verbeteren", zegt Pat Kelly, Americas Mobil SHC™ Advisor bij ExxonMobil. "Mijnexploitanten staan altijd onder druk om de kosten te verlagen en de productiviteit te verhogen. De wetenschap dat een eenvoudige verandering van smeermiddel grote voordelen kan opleveren, kan dus een echt concurrentievoordeel zijn."

Bezoek mobilindustrial.com om meer te ontdekken over de Mobil SHC™ 600 Series en andere smeermiddelen en diensten onder het merk Mobil.

Over ExxonMobil

ExxonMobil is een van 's werelds grootste leveranciers en marketers van brandstoffen, smeermiddelen en specialiteiten zoals basisolie voor smeermiddelen, was en asfalt. In het smeermiddelensegment begon zijn geschiedenis met de overname in 1879 van de in 1866 gestichte Vacuum Oil Company. ExxonMobil is dus al meer dan 150 jaar een pionier in de innovatie van de smeertechnologie. Zijn baanbrekende producten hebben bijgedragen tot enkele van de grootste technologische verwezenlijkingen van de mensheid, zoals de eerste auto met benzinemotor, het eerste systeem voor elektriciteitsopwekking, de eerste aangedreven vlucht en de lancering van de eerste spaceshuttle. ExxonMobil blijft de wereld in beweging houden door nieuwe smeeroplossingen ontwikkelen voor de machines van de toekomst.

Valérie Tulkens Weber Shandwick Brussels