ONDERZOEK VAN UGENT BEVESTIGT: BELGISCHE VLEESWARENBEDRIJVEN COMMUNICEREN CORRECT

Vrijdag 29 juni 2018

• 189 merken van Belgische vleeswaren communiceren correct
  • Alle Belgische merken communiceren conform wettelijk kader en sectoriële afspraken
  • Amper 12 merken verdelen producten met een verpakking of design die aantrekkelijk kan zijn voor kinderen, gebruiken promotionele karakters of passen de productvorm aan om meer aantrekkelijk te zijn voor kinderen
Fenavian, de federatie van de vleeswarenmakers, verduidelijkt het onderzoeksrapport dat door de Universiteit van Gent in opdracht van Greenpeace werd gepubliceerd. De sector mist nuance en correctheid binnen de communicatie van Greenpeace over dit onafhankelijk onderzoek. Uit het onderzoek blijkt dat van de meer dan 200 vleeswarenreferenties die werden onderzocht, amper 12 merken gevonden werden die producten maakten die kinderen aantrekkelijk vonden. 189 bedrijven behaalden een positieve evaluatie. De sector merkt ook op dat alle producten conform het wettelijk kader en de afspraken binnen de sector communiceren.

“Dit onderzoek bewijst dat de vleeswarensector een goed rapport behaalt”, zegt Anneleen Vandewynckel, directeur van Fenavian. “Bij de overgrote meerderheid van onze bedrijven – zo’n 94% - stelden de onderzoekers van het Center for Persuasive Communication van de Universiteit Gent geen opmerkingen vast. Dat is een zeer sterk signaal naar de consument.”

Alle merken respecteren volgens het onderzoek van de UGent de wet. Dit toont aan dat de vleeswarenmakers correct werken.

In tegenstelling tot wat Greenpeace en anderen eerder beweerden, is er wetenschappelijk geen basis om te stellen dat het eten van vlees zoals we dat hier doen, kanker veroorzaakt. Dat werd recent nog bevestigd door één van de meewerkende wetenschappers van de IARC studie.

Het maken van vleeswaren is in weze duurzaam: door het bewerken (fermenteren, drogen, zouten, koken, bakken, …) zorgen we ervoor dat er niets verloren gaat. Bovendien zijn vleeswaren van bij ons gemaakt van grondstof van bij ons, en is de voetafdruk daarvan ook beperkt.

Vleeswaren zijn zeer toegankelijke, nutritioneel dense producten en bevatten onder meer vitamine B12, ijzer, hoogstaande eiwitten, en essentiële aminozuren, bevatten geen of amper suiker.

Over Fenavian

Fenavian is de federatie van de vleeswarenmakers. 6.000 werknemers in 180 Belgische bedrijven slagen er elke dag in om hoog kwalitatieve vleeswaren te maken op basis van een eeuwenoude traditie volgens de meest innovatieve technieken en op een duurzame manier.

Voor meer informatie:

Anneleen Vandewynckel, Directeur Fenavian 0474 36 97 58, av@fenavian.be