Voedingstrends in België, een trendrapport van Weber Shandwick Brussels

Dinsdag 21 maart 2017 — Weber Shandwick Brussels lanceert vandaag een Belgisch trendrapport dat kijkt naar naar recente, prominente trends binnen de Belgische voedingssector, de impact ervan op merken en bedrijven en de verschillende opportuniteiten en uitdagingen die daaraan verbonden zijn.

De voorbije vijftig jaar is ons voedingspatroon volledig veranderd. De manier waarop we eten, is veranderd: de ingrediënten waarmee we koken zijn veranderd en wat we belangrijk vinden in voeding is veranderd. Om dat te beseffen, hoeven we maar naar de voorgaande generatie te kijken. De schotels die we vandaag eten, hebben weinig gemeen met de maaltijden van onze ouders twintig tot dertig jaar geleden. In de jaren ’80 bestond een dagelijkse maaltijd uit vlees, groenten en aardappelen. Je gasten zouden verbaasd hebben opgekeken als je glutenvrije pasta met een vegetarisch quinoa slaatje had opgediend.

Consumenten beslissen wat er op de agenda – of op de kaart – staat. Onze toegenomen aandacht voor duurzaamheid, gezondheid, voedselveiligheid en de herkomst van voedingsproducten heeft ervoor gezorgd dat we voeding op een
andere manier gaan consumeren. Het is aan de voedingsindustrie om mee te evolueren op basis van wat de consument verwacht.

De Belgische markt wordt meestal niet gekenmerkt door “early adopters”. Maar door globalisering en de populariteit van sociale media, nemen Belgen steeds sneller nieuwe trends over. Dit rapport brengt verslag uit over de opkomende voedingstrends in België, een markt waar 13,1%1 van het gemiddelde inkomen naar voeding gaat. Het gemiddelde Belgische gezin geeft jaarlijks ongeveer €4.7002 uit aan voeding en non-alcoholische dranken. Er zijn ongeveer 4.800.0003 gezinnen in België, goed voor een totale jaarlijkse uitgave van €22 miljard.

In dit Weber Shandwick rapport kijken we naar recente, prominente trends binnen de voedingssector, de impact ervan op merken en bedrijven en de verschillende opportuniteiten en uitdagingen die daaraan verbonden zijn. Een overzicht van de onderwerpen die aan bod komen:

1. Be a Zero-Waste Hero
2. Think Local, Act Local
3. Flexi-Foodies
4. Gezondheid
5. Allergiekoorts
6. Staying In Is the New Going Out
7. 24/7 Foodies
8. Retailervaringen
9. Wereldkeuken
10. The New Cool

Het Nederlandstalige rapport is hier beschikbaar. De Franstalige versie vindt u hier terug. Voor meer informatie, kan u contact opnemen met  Erik Lenaers of Karen Verstappen via elenaers@webershandwick.com / kverstappen@webershandwick.com of via het telefoonnummer 02 894 90 00.

Karen Verstappen Account Director at Weber Shandwick