Youth Ag-Summit 2017 wordt georganiseerd in Brussel, de hoofdstad van Europa

Jonge opiniemakers zijn vastberaden om oplossingen te vinden voor de landbouwuitdagingen van morgen

Vrijdag 23 september 2016

• Bayer organiseert samen met Groene Kring en Fédération des Jeunes Agriculteurs de derde Global Youth Ag-Summit in Brussel
  • Jonge opiniemakers die interesse hebben in landbouw kunnen vanaf nu kandideren voor deelname
  • De inzending van essays is toegelaten tot 13 januari 2017 via www.youthagsummit.com

Jongeren raken steeds meer de voeling kwijt met landbouw, een problematische evolutie gezien de wereldbevolking naar schatting zal stijgen tot zo’n 10 miljard mensen tegen 2050. Daarom is er dringend nood aan visionair denken, een langetermijnaanpak en creativiteit om oplossingen te bedenken zodat de volgende generatie voedselproducenten het hoofd kan bieden aan wereldwijde uitdagingen in de landbouw. Daarom nodigt Bayer, in samenwerking met Groene Kring en Fédération des Jeunes Agriculteurs, jonge opiniemakers van over de hele wereld uit om deel te nemen aan de derde Global Youth Agriculture Summit die plaatsvindt van 9 oktober tot 13 oktober 2017 in Brussel.

Zo’n 100 geselecteerde jonge opiniemakers zullen hun visie delen, oplossingen voorstellen en deelnemen aan open debatten over één van ’s werelds meest uitdagende vraagstukken: Hoe kunnen we iedereen op onze aardbol op een duurzame manier van voedsel voorzien? Om deel te nemen, wordt jongeren tussen 18 en 25 gevraagd om een essay in te sturen over de onderliggende oorzaken van voedselonzekerheid en het effect hiervan op onze groeiende wereldbevolking. De vraagstelling van de essay is gebaseerd op de Duurzaamheidsdoelstellingen van de VN. De belangrijkste selectiecriteria bij de selectie van de kandidaten zijn de creativiteit van de voorstellen en de passie om de toekomst van de landbouw te helpen kneden. Indiening van de essays wordt toegelaten tot 13 januari 2017. Meer informatie over het deelnameproces en de Summit kan gevonden worden op www.youthagsummit.com.

In 2015 werkten vertegenwoordigers van 33 landen mee aan de Canberra Youth Ag-Declaration, een actieplan met aanbevelingen hoe jongeren een maximale impact kunnen hebben op voedselveiligheid. De Verklaring werd nadien ook besproken op het VN Committee on World Food Security in Rome. “Alle 100 vertegenwoordigers afkomstig uit 33 landen, met een uiteenlopende onderwijsachtergrond, brachten een unieke en diverse kijk en ideeën om een wereldwijd probleem aan te pakken. Het was bijzonder om te zien hoe iederen de uitdaging ter harte nam en tot een gemeenschappelijke visie kwam om de wereld op een duurzame manier van voedsel te voorzien”, herinnert Samba Ouma Zablon zich, vertegenwoordigster van Kenia in 2015. Zij had tevens de eer om de Verklaring voor te stellen aan de VN.

In 2017 gaat het verhaal verder in de Europese hoofdstad Brussel. De nationale voorzitter van Groene Kring Giel Boey beklemtoont het belang van de Summit: “Brussel is de perfecte locatie om jonge opiniemakers bijeen te brengen en te debatteren over de toekomst van de landbouw en de voedselzekerheid”. “We zijn uitermate opgetogen om de volgende Youth Ag-Summit mee te organiseren in Brussel”, vult Guillaume Van Binst aan, secretaris-generaal van FJA. “FJA is er op gericht om stakeholders te mobiliseren en belangen te verdedigen zowel bij landbouwers als het grote publiek. Waar kan dat beter dan tijdens dergelijk prestigieus event van wereldschaal?”.

Damien Viollet, Director and Head of Country Group Benelux Bayer CropScience bevestigt: “Brussel is een uitstekende locatie voor de YAgS omwille van zijn strategische ligging en de aanwezigheid van de Europese beslissingsnemers. Ook voor Bayer is de Benelux een strategische markt, vooral dankzij de grote innovatiecapaciteit die we hier hebben. Denk maar aan ons Gentse Innovatiecentrum voor plantenbiotech of de mondiale hoofdzetel voor de groentenzaden in het Nederlandse Nunhem.”

Hoe is het gesteld met de kennis van jongeren over landbouw?

De doelstelling van de Summit op lange termijn is om de deelnemers niet enkel aan te zetten tot kritisch denken, maar ook actie te ondernemen. Zo is het noodzakelijk om de kennis van jongeren over landbouw aanzienlijk te verbeteren. Jongeren verliezen de voeling met landbouw meer en meer en denken te weinig na over de oorsprong van hun voedsel. Daarom heeft Bayer een groot onderzoek[1] opgezet tijdens de zomer van 2015 om te peilen naar de kennis van jongeren over landbouw in 11 landen.

De Youth Agriculture Literacy Study toonde aan dat een overgrote meerderheid van de jongeren geen idee had wanneer gewassen rijp zijn en geoogst worden. Minder dan een vierde van de jongeren wereldwijd is er zich van bewust dat was een dierlijk product is. In Groot-Britannië wist slechts een kwart dat druiven rijp zijn in de herfst en jongeren in de VS hadden er helemaal geen idee van dat kruiden gedroogde planten zijn. Daarenboven toonde de studie aan dat een hoger opleidingsniveau niet garant staat voor een grotere kennis van landbouw.

Bayer is vastberaden om jongeren te stimuleren om meer te leren over landbouw en om de volgende generatie te inspireren. Met initiatieven zoals de Youth Ag-Summit 2017, maar ook via landbouwbeurzen en proefondervindelijk leren in onze studentenlabs en online, willen we jongeren aanzetten om meer te leren over duurzame landbouw en voedselzekerheid, met een belangrijke rol voor wetenschap en innovatie”, zegt Bernd Naaf, Head of Business Affairs & Communications en Labor Director van Bayer.

[1] Op basis van uitgebreide online interviews van 3.300 mannelijke en vrouwelijke respondenten tussen 18 en 25 jaar oud, ontwikkelde GMI Lighthouse Research, een wereldwijd onderzoeksbureau, een uitgebreide dataset die geanalyseerd en geïnterpreteerd werd door Prof. Dr. Joachim Klewes, associate professor aan de Heinrich-Heine-University, Dusseldorf/Duitsland, en zijn team.

Over de Youth Ag-Summit
De Youth Ag-Summit is een globale conferentie voor jongeren met als doel de volgende generatie opinieleiders in de landbouw met elkaar in contact te brengen en te inspireren. De Summit is de ontmoetingsplaats waar 100 jonge opinieleiders van 18 tot 25 van overal ter wereld hun visie te delen en een open dialoog aangaan over een van ‘s werelds grootste uitdagingen: hoe lossen we de voedselproblematiek op? De Youth Ag-Summit maakt deel uit van het Agricultural Education Program van Bayer CropScience en moet de aandacht vestigen op voeding en landbouw overal ter wereld.Over de Youth Ag-Summit

Voor meer informatie over de Summit: www.youthagsummit.com.
Voor meer informatie over het Agricultural Education Program: www.ag-education.bayer.com

Over Groene Kring

Groene Kring is de grootste overkoepelende jongerenorganisatie in de Vlaamse land- en tuinbouwsector met zo’n 3.500 leden. Groene Kringleden kunnen er terecht voor ontmoetingen en informatieuitwisseling tussen jonge landbouwers. GK organiseert opleidingen rond ondernemerschap en faciliteert de overdracht van familiale landbouwbedrijven. Daarenboven behartigt GK de belangen van jonge landbouwers op regionaal, nationaal en internationaal niveau. Tot slot tracht GK ook de beeldvorming van de landbouwsector te positiveren. Voor meer informatie, bezoek www.groenekring.be

Over Fédération des Jeunes Agriculteurs

Fédération des Jeunes Agriculteurs (FJA) iseen landbouworganisatie die alle jonge landbouwers in het Waals Gewest vertegenwoordigt. FJA vertokt de stem van 2.800 leden en behartigt hun belangen op het nationale en Europese niveau. De organisatie organiseert ook trainingen en is erkend als professionele opleidingscentrum voor alle actoren en professionals werkzaam in de landbouwsector. Voor meer informatie, bezoek www.fja.be

Bayer: Science For A Better Life

Bayer is een wereldwijd opererende onderneming met kernactiviteiten in de Life Science-sectoren van de gezondheidszorg en de landbouw. Bayer wil met zijn producten en diensten de mens tot nut zijn en bijdragen tot een hogere levenskwaliteit. Tegelijkertijd creëert Bayer waarde via innovatie, groei en hoog winstpotentieel. Het concern staat voor duurzame ontwikkeling en erkent zijn rol als sociaal en ethisch verantwoordelijke ‘corporate citizen’. In het boekjaar 2015 telde Bayer ongeveer 117.000 medewerkers en bedroeg de omzet 46,3 miljard euro. De investeringen bedroegen 2,6 miljard euro en de R&D-uitgaven 4,3 miljard euro. Deze cijfers bevatten die van de hoogwaardige polymeren-business, die op 6 oktober 2015 als zelfstandige onderneming onder de naam Covestro op de beurs gebracht werd. Voor meer informatie, zie www.bayer.com .

Informatie voor de redactie:

Beeldmateriaal van printkwaliteit kan worden gedownload van internet op www.news.bayer.com

TV en multimedia redacteurs kunnen kosteloos beeldmateriaal over Bayer downloaden of aanvragen via www.tv-footage.bayer.com.

2017 Youth Ag-Summit | Belgium

Logo